Van binnen en buiten beschouwd bij Oud Brabers

KSPortretten

Onderschrift: Installatie ‘Sjofar’ van Thea Zweerink.

BURGHSLUIS – Wie tijdens De Kunstschouw deze week Boerderij Oud Brabers betreedt, wordt direct getroffen door klagelijke klanken op de achtergrond. Het is het geluid van de ramshoorn die voor en tijdens het Joodse nieuwjaar muzikaal aanzet tot bezinning op het afgelopen jaar. Beeldend kunstenares Thea Zweerink omlijst met dit eindeloos repeterend geluid haar installatie ‘Sjofar’ waarin vergeten mensen weer tot leven worden gewekt. Zij doet dat met een verzameling oude portretfoto’s, die hangend en liggend op de vloer een imponerend geheel vormen.

KSschimmenzwevend

Onderschrift: Zwevende figuren op transparante tule van Thea Zweerink.

De vermenging van beeld en geluid heeft iets dwingends waardoor je er als bezoeker niet zomaar aan voorbij kunt lopen. De installatie lijkt met deze geesten uit het verleden in elk geval iets van ‘schuldbesef’ bij de beschouwer te willen afdwingen. Minder nadrukkelijk zijn Zweerinks transparante mensfiguren die in een andere hoek van de schuur door de ruimte zweven. Deze tekeningen op transparante tule stralen iets van hoop op het leven dat wordt doorgegeven uit.

KSsoulsculptures

Onderschrift: ‘Soulsculptures’ van Frank Vanhooren.

Beeldend kunstenaar Frank Vanhooren had zich voor zijn ‘soulsculptures’ geen betere plek dan Oud Brabers kunnen wensen. De goed uitgedachte opstelling maakt bovendien dat deze keramische koppen je als het waren de ruimte inzuigen. De kunstenaar staat zelf paraat om uit te leggen hoe hij te werk gaat bij het maken van deze holle portretten, waarbij het specifiek gaat om expressie en emotie.  De ‘soulsculptures’ is een verzameling koppen van kale, oude mannen. Wie de moeite neemt ze goed te bekijken, ziet levens aan zich voorbijtrekken. Levens waardoor de mannen zijn geworden zoals ze zijn: trots, hautain, manipulerend, afwerend, melancholiek en vooral …. heel eenzaam.

KSweverijen

Onderschrift: Fragiele weefsels van Turid Schuszter.

Verderop in dezelfde ruimte hangen de fragiele weefsels van Turid Schuszter uit Augsburg. Zij brengt er een ode mee aan de eeuwenoude, maar voorbije textielproductie van haar stad.  Deze installatie ‘Herinneringen’ getiteld, bestaat uit een aantal verticale weefsels van metaal- en nylondraad, spiegelfolie en koperplaat. Tijdens De Kunstschouw geeft Schuszter ook demonstraties van de oude weeftechniek ‘Brettchenweberei’ en laat de bezoekers die dat willen daar ook zelf mee aan de slag gaan.

KSbinnenste

Onderschrift: Fragment uit de installatie ‘Is your body a bottle’ van Bert Feddema.

Onder de overkoepelende titel ‘Is your body a bottle’ presenteert beeldend kunstenaar Bert Feddema uit Amsterdam een aantal opmerkelijke installaties en tekeningen waarmee hij zijn persoonlijke ervaringen met zijn chronische ziekte en zijn lange weg door ziekenhuizen en medicaties verbeeldt. Zo maakte hij een opmerkelijke collage van grote bakken met vloeistoffen en onheilspellend licht, evenals een ledlicht-installatie met ontelbaar veel draden.  Het lijken productieprocessen waarin veel onverklaarbaars gebeurt, maar waaraan de zieke mens zich dient over te leveren om stand te kunnen houden. De boeiende vormgeving in combinatie met de lichteffecten zou enige troost kunnen bieden, ware het niet dat het eigen belang van de chemische en farmaceutische industrie toch de boventoon voert in deze installaties.

KSfietsen

Onderschrift: Vrolijke, fietsende mensen van Jose Koebrugge.

‘Schilderen met een glimlach’, luidt het levensmotto van Jose Koebrugge. Dat is duidelijk terug te zien in haar kleurrijke schilderingen van fietsende mensen. In de boerenschuur zweven ook haar fietsende mensen van hout, rvs en karton. De fietsers hebben er plezier in en ze stralen allen ook veel energie uit. ,,Mensen die fietsen zijn ook echt veel vrolijker dan wanneer ze bijvoorbeeld in een auto rijden’’, lacht Jose Koebrugge. Dat ook de fietstassen specifiek bij haar werk horen, wil ze ook nog wel verklaren. ,,Natuurlijk is het enerzijds een symbool van innerlijke bagage, die kunt meenemen of achterlaten, maar er schuilt ook een knipoog achter. Ik vroeg een collega-kunstenaar eens of hij wilde mee doen aan een kunstroute. Daar voelde hij niet voor, want – zo zei hij – ‘daar komt toch alleen maar van dat fietstassenpubliek’. Nou, laat ik daar nou geen enkele moeite mee hebben’’, lacht Jose.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s