Beeldpoëzie met Ted van Lieshout

KSLieshouteen

Onderschrift: Ted van Lieshout laat twee VWO-leerlingen een dialoog vol cliché’s voordragen. (foto: Petra de Haan)

,,Niet iedereen kan goed omgaan met taal, maar dat wil niet zeggen dat die mensen geen poëzie zouden kunnen creëren. Gedichten kun je ook zonder woorden, maar met afbeeldingen maken’’, zegt de bekende dichter, tekstschrijver, tekenaar Ted van Lieshout terwijl hij net een groep Pontes-leerlingen van 4-VWO in het dorpshuis van Noordwelle aan het werk heeft gezet met het maken van beeldsonnetten. Op uitnodiging van de Poëziekamer Schouwen-Duiveland geeft Van Lieshout deze workshop in het kader van de Kunstschouw.

Hij legt zijn jeugdig publiek eerst uit wat poëzie nou eigenlijk is. Hij doet dat aan de hand van drie korte dialoogjes die door de leerlingen worden gespeeld. Het gaat steeds om korte gesprekjes op het schoolplein. In het eerste overheerst het cliché, in het tweede ligt de nadruk op ambtenaren-jargon en in het derde gebeurt het onverwachte. Daarin volgt op de vraag ‘Hoe gaat het met je?’ een opsomming van ellende en niet het geijkte én verwachte ‘O, goed hoor’. ,,In gedichten mogen geen cliché’s voorkomen. In poëzie moet elk woord opnieuw worden gelezen’’, houdt Van Lieshout de jongeren voor. Hij geeft voorbeelden van de zogeheten ‘metselmethode’ ofwel het opbouwen van een muurtje van taal op basis van rijmwoorden en van de ‘schrapmethode’ die hij  zelf bij voorkeur gebruikt. Zelf kan hij meestal prima uit de voeten met taal, maar bij het schrijven van een sonnet viel hem dat toch wat zwaarder. Hij legt uit dat een sonnet een dwingende vorm eist van vier plus vier en tweemaal drie regels. ,,En het moet ook nog rijmen. Dat vond ik best wel moeilijk’’, erkent de dichter. Hij tekent rijmschema’s als A B A B  of A BB A en geeft er vervolgens de vormen rond vierkant vierkant rond aan. Daarmee legde hij destijds ook de basis voor zijn beeldsonnetten in het gelijknamige boek ‘Rond vierkant vierkant rond’ (Uitg. Leopold, Amsterdam).

,,In plaats van woorden, maak je een gedicht met plaatjes of andere materialen’’, nodigt hij de middelbare scholieren uit. Even later zitten zij geconcentreerd over vellen papier gebogen en zijn druk in de weer met: schelpen, draadjes, plaatjes, zeekraal, paperclips, knijpertjes, spijkertjes, watten, elastiekjes, kraaltjes, knopen. Het ene groepje toont zich gemotiveerder dan het andere, maar de meeste resultaten zijn verrassend. Zoals het beeldgedicht over een liefde op afstand: een serie kleine liefdebriefjes op afstand van elkaar gehouden, maar toch verbonden door middel van paperclips en omlijst met takjes lavendel. Of een gedicht als ode aan de Zeeuwse kust met wolken, zee, schelpen en strand. Ook de frustratie over het ontbreken van het Nederlands elftal bij de huidige EK wordt poëtisch tot uiting gebracht: portretten van enkele bekende spelers en trainers van Oranje doorboord met spijkers.

KSLieshouttwee

Onderschrift: Een goed geslaagd beeldgedicht dat ‘liefde op afstand’ visualiseert. (foto: Petra de Haan).

De leden van de Poëziekamer Schouwen-Duiveland bieden woensdagmiddag 15 juni van 15.30 tot 17.00 uur  bij de Kunstschouw-locatie Landhuis Sere aan de Wellandweg 10 in Noordwelle volwassenen de mogelijkheid mee te doen aan een workshop ‘beeldsonnetten maken’.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s