Printsculpturen in de schuur

KSPeterschudde

Onderschrift: Totempaal van industrieel afval van Peter Schudde voor de schuur bij Pannenkoekenmolen De Graanhalm.

BURGH-HAAMSTEDE – Voor de deur van de schuur op het erf rond pannenkoekenmolen De Graanhalm in Burgh-Haamstede prijkt tijdens deze week van De Kunstschouw 2016  een soort totempaal. Wie vervolgens binnenstapt, ziet op het eerste oog fel gekleurde lichtsculpturen, maar al snel ervaar je dan dat kunstenaar Peter Schudde veel meer te zeggen heeft. Achter deze objecten schuilt zijn zorg over de manier waarop de mens zich probeert de wereld toe te eigenen zonder de gevolgen te overzien.

Schudde maakt zijn lichtsculpturen van industrieel afval, auto-onderdelen, metaal en printplaten. De enorme afvalbergen van de huidige maatschappij verontrusten hem. Hij transformeert zijn zorg in mooi vormgegeven objecten, maar het felle licht daarin lijkt wel tot doel te hebben de beschouwer attent te maken op wantoestanden en gevaren die er achter schuilen. Om de boodschap nog nadrukkelijker te laten overkomen, wordt op een van de wanden een film geprojecteerd waarin het grauwe leven op en met industriële afvalbergen wordt getoond. Voor Peter Schudde heeft het begrip ‘The China Syndrome’ (term voor een nucleaire meltdown die door de reactorkelder heen de grond in smelt) inmiddels een bredere betekenis: De totale ecologische meltdown die de aarde te wachten staat als de gehele mensheid het westerse consumptiepatroon zal volgen. Schudde bracht dit thema voorheen ook tot uiting in performances en theaterprojecten, maar tegenwoordig vooral in zijn specifieke kunstobjecten.

KSTjonaTham

Onderschrift:  Kinetische geluidsinstallatie ‘The Monads’ van Gabey Tjon a Tham. 

Wie grip wil krijgen op de presentatie ‘The Monads’ van de jonge kunstenares Gabey Tjon a Tham in De Graanmolen zelf op deze Kunstschouw-locatie moet bereid zijn zich er even werkelijk in te verdiepen. Hier is beslist geen sprake van ‘een hapklare brok’. Tjon a Tham maakt geluidsinstallaties die een zintuiglijke ervaring moeten bieden. In de molen creëerde zij onder de titel ‘The Monads’ een zelfsturende installatie met zogeheten Lesliespeakers. De ronddraaiende speakers maken een mix van direct reflecterend geluid waardoor dit zowel van dichtbij als van ver lijkt te komen. Het gaat hier niet in eerste instantie om de schoonheid van de aanblik die deze installatie levert, maar om het ervaren van het geluid. Voor Gabey Tjon a Tham zelf gold het geluid van de wind die door bladeren van bomen waait hier als uitgangspunt.

De Kunstschouw telt in totaal 37 locaties met presentaties van ruim 200 kunstenaars en is nog tot en met zondag 19 juni dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur gratis te bezoeken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s