Mooie, schurende verhalen in Ballustrada

De ambiance is perfect: in een comfortabele ligstoel, voor het te felle zonlicht beschermd door de parasol en een koel drankje binnen handbereik lees ik in het recent verschenen voorjaarsdubbelnummer van de literair periodiek ‘Ballustrada’. Puur bij toeval word ik het artikel ‘Een film op de Belg’ van Jos Rouw ingezogen. Rouw schrijft beeldend. Voor ik het weet zit ik de huiskamer van Mersenier, die oudere Belgische man die een middagje met zijn kleinzoon doorbrengt. Als ik het verhaal uit heb, sla ik ‘Ballustrada’ met een zucht even dicht. Ondanks de hitte ervaar ik even kippenvel. Het is geen diep verdriet, maar melancholie wat ik voel.  Wat een mooi, schurend verhaal.

Zo lust ik er wel meer. Ik word op mijn wenken bediend als ik het verhaal ‘Over het spoor’ van Yorgos Dalman open sla. Ook weer toeval dat mijn oog daar plotseling op valt. Al lezend in het verhaal over de kleine Klaus en zijn vader trekt alweer de kou op. Niet zozeer door de wandeling die zij maken door het winterse landschap, maar eerder door het schrijnend gemis dat er juist binnen in huis heerst. ,,Pappa, hoe was mamma?’’, vraagt Klaus als we het dorp inlopen. Klaus stelt deze vraag elke dag. Het is niet dat hij vergeet wat ik dan zeg, het is meer dat ik elke keer iets anders vertel.’’ Mooi als je met zulke simpele zinnen zo’n groot gemis kunt weergeven.

Inmiddels heb ik wel behoefte aan wat luchtigheid, maar lichtvoetigheid is lang niet altijd het kenmerk van ‘Ballustrada’. Hoewel…..wat een verrassing: Dit keer wel. Nu immers vult de dichter Peter Knipmeijer de vaste rubriek Laaglandse Poëzie met Light Verse van bekende namen in het circuit.  Zoals van de van oorsprong uit Terneuzen afkomstig performer Frank van Pamelen, die op eigen wijze ‘een Zeeuw’ typeert en zijn gedicht besluit met: ‘Van binnen is hij week, van buiten woester. Een Zeeuw lijkt zwijgend sprekend op een oester.’

Redactieleden Johan Everaers en André van der Veeke van Ballustrada werkten mee aan het project Brug-Brücke van het tijdschrift Opklaringen van de Rotterdamse Stichting het HogeDRUKgebied. Aan die samenwerking besteedt dit nummer aandacht met een mini-thema ‘Bruggen’, waarin onder meer een bijdrage van Rien Vroegindeweij. Van dat thema is het maar een kleine stap naar De Veerman, het digitale tijdschrift dat Romain John van de Maele onlangs voor de laatste keer liet verschijnen. Veel aandacht daarin voor Scandinavische literatuur; dit leidde er voordien al toe dat Van de Maele werd uitgenodigd voor een bijdrage in de rubriek Taal Ver Taal. Daarom nu in Ballustrada voor het eerst poëzie van de Deense dichter Klaus Rifbjerg.

De rubriek De juiste verkeerde verbanden van Jan J.B. Kuipers gaat nog één keer in op het gekoppelde fenomeen van macht en onderschikking. Wat zit er eigenlijk in de emissies van de Duivel? Moet Hij worden uitgekocht?  Ko de Jonge bezorgt een pakketje vol mail-art voor de buren. Verder in dit nummer bijdragen van onder meer:  Pieter Drift, Guido Eekhaut, Rogier de Jong, Minor, Theo Raats, Renaat Ramon, Frank Roger, Jos Rouw, Peter Urbanus en Jabik Veenbaas.

Plaats een reactie