Geest van Tsjechov zweeft door Theater De Verdieping

Zodra ik deze weken ‘De Verdieping’ bij Theatergroep Zierik binnenstap, hoor, voel en zie ik de geest van Anton Tsjechov rond me heen zweven. Heerlijk! Ze zijn daar aan het repeteren voor ‘De beer heeft mij gezien’, een komedie geïnspireerd op het toneelstuk ‘De Drie Zusters’ van Tsjechov. Het is bijna zover: de première staat gepland op vrijdag 10 februari, uiteraard in Theater De Verdieping in het Cultuurhuis ZierikC aan het Jannewekken 19a in Zierikzee.

Bij ‘De Drie Zusters’ dringen zich specifieke herinneringen aan me op.  Vooral aan wijlen Gerard Bayens, voor mij nog steeds een van de belangrijkste ‘goeroes’ binnen het Zeeuws amateurtoneel.  Hij plaagde mij als Tsjechov-adept graag: ,,Dat gedoe met die drie meiden. Ze roepen maar dat ze naar Moskou willen, maar ze blijven maar zitten. Daar word ik zo ongeduldig van. Laat ze dan ook naar Moskou gaan.’’ En dan rolde zijn bulderende lach.

En nou gaat Toneelgroep Zierik dus ‘De beer heeft mij gezien’ spelen. In deze komedie wordt een frisse knipoog gegeven naar die ‘Drie Zusters’, want nu gaan drie actrices Sien, Sofie en Jessa wel op weg naar Moskou. Zij zijn geïnspireerd door dat vermaarde toneelstuk van Tsjechov. Wat zou er gebeuren als die drie zussen in deze tijd zouden leven in plaats van honderd jaar geleden? De drie actrices willen ‘de Rus’ beter leren kennen. De vraag rijst overigens wie zij nou echt leren kennen.

Het publiek krijgt met de nodige humor een indruk van de drie actrices en hun zowel hier als daar botsende ideeën en verlangens. Lukt het hen hun doel te bereiken of blijft het bij dromen en verlangen? ,,Wat zou het mooi zijn als Gerard Bayens dit stuk nu nog zou kunnen zien’’, bedacht ik me ineens.  Niet elk verlangen kan vervuld worden.

‘De beer heeft mij gezien’ is geschreven door Sien Eggers, Sofie Palmers en Jessa Wildemeersch. Bij Zierik worden de rollen vertolkt door: Renee van der Hulle-Ossendrijver, Annelies Oomen en Ilonka Friesema. De regie is van Liesbeth Verzijden.

Na de première op vrijdagavond 10 februari is dit stuk ook te zien op de avonden  za. 11 feb, vr.17 en za. 18 feb om 20.00 uur en de matinees zijn op zo 12 en zo 19 feb om 14.30 uur.  Kaarten via www.theatergroepzierik.nl

Vlnr Renee van der Hulle-Ossendrijver, Annelies Oomen en Ilonka Friesema in ‘De beer heeft mij gezien’ (foto: Peter Kouijzer)

Een gedachte over “Geest van Tsjechov zweeft door Theater De Verdieping

Plaats een reactie